LEKTION

Kyckling och tallriksmodellen

Syfte

Eleverna får lära sig om tallriksmodellen och vikten av att äta en allsidig kost. De får också lära sig om hur kyckling kan vara en del av en hälsosam måltid enligt tallriksmodellen, samt vilka näringsämnen som gör kyckling till ett bra val för både kropp och miljö.

Årskurs 4-6 

Ämnen Svenska, Samhällskunskap, Biologi

Introduktion till läraren

Den här lektionen fokuserar på att lära eleverna om tallriksmodellen och hur de kan använda den för att skapa en balanserad och hälsosam måltid. Vi kommer att diskutera varför det är viktigt att äta en varierad kost och hur kyckling kan passa in som en del av en sådan måltid. Lektionen innehåller en faktatext om kyckling, elevuppgifter samt en fördjupningsuppgift.

Faktatext

Tallriksmodellen är ett enkelt sätt att tänka när man ska äta en hälsosam och balanserad måltid.

Tallriken delas in i tre delar:

  1. Grönsaker och rotfrukter: Ungefär hälften av din tallrik bör bestå av grönsaker och rotfrukter. De är rika på vitaminer, mineraler och fibrer som hjälper din kropp att fungera bra.
  2. Kolhydrater: En fjärdedel av tallriken bör fyllas med kolhydratrik mat som potatis, pasta, ris eller bröd. Kolhydrater ger dig energi att orka med skola, lek och aktiviteter.
  3. Protein: Den sista fjärdedelen bör innehålla proteinrik mat som kött, fisk, ägg, bönor eller kyckling. Protein är viktigt för att bygga och reparera kroppens celler och muskler.

Kyckling är ett bra val för proteindelen av tallriksmodellen. Den innehåller mycket protein, lite fett och flera viktiga vitaminer och mineraler, som järn och D-vitamin. Dessa näringsämnen är nödvändiga för att du ska hålla dig pigg, stark och frisk. Dessutom är kyckling snäll mot miljön, vilket gör det till ett smart val både för kroppen och för planeten.

Elevuppgifter

  1. Läs faktatexten: Börja med att läsa texten om tallriksmodellen och kyckling noggrant.
  2. Skapa din egen tallrik: Rita en tallrik och dela upp den enligt tallriksmodellen. Fyll i vad du tycker ska finnas på tallriken i varje del. Tänk på att inkludera grönsaker, kolhydrater och protein, och fundera på var kyckling skulle passa in.
  3. Skriv en text: Skriv en kort text där du förklarar varför det är viktigt att äta enligt tallriksmodellen och hur kyckling bidrar till en hälsosam måltid.
  4. Diskutera i par: Diskutera med en kompis hur ni brukar äta i skolan. Hur ser er tallrik ut? Finns det något ni kan ändra för att göra den ännu mer balanserad enligt tallriksmodellen?

Fördjupning

  1. Utforska kycklingens roll i tallriksmodellen: Lär dig om olika delar av kycklingen och hur dessa kan kombineras med andra livsmedel för att skapa en komplett måltid enligt tallriksmodellen:
    1. Lär dig om kycklingens olika delar: Gå till Svensk Fågel – Kycklingens delar och läs om de olika delarna av kycklingen, som kycklingbröst, lår, vingar och klubbor. Skriv ner några fakta om varje del, till exempel vad den används till och vad som är speciellt med den.
    2. Gör ett kycklingpussel: Gör ett kycklingpussel: Rita en kyckling på ett papper och markera de olika delarna (bröst, lår, vingar, klubbor). Klipp sedan ut delarna och blanda dem. Försök sätta ihop kycklingen igen som ett pussel.
    3. Planera en måltid: Välj en del av kycklingen från ditt pussel och planera en måltid. Vilka grönsaker och kolhydrater skulle du lägga till på din tallrik för att göra den balanserad enligt tallriksmodellen? Rita och färglägg din måltid på ett papper och förklara varför du har valt just dessa ingredienser.

Koppling till kursplaner

Bild

Framställning av berättande och informativa bilder, till exempel serier och illustrationer till text.

Teckning, måleri, tryck och tredimensionellt arbete.

Biologi

Några vanliga sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas. Hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av levnadsförhållanden, kost, sömn, hygien, motion och beroendeframkallande medel.

Hem- och konsumentkunskap

Enkla instruktioner och recept. Hur de kan läsas och följas samt vanliga be­grepp för matlagning.

Vikten av att äta varierat och balanserat för att må bra. Hur måltider kan för­delas över en dag.

Svenska

Sammanfattning av texter.

Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva olika typer av tex­ter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar, såväl med som utan digitala verk­tyg.

Bearbetning av egna och gemensamma texter till innehåll och form. Att ge och ta emot respons på texter.